RSS

Kotak Jerit-jerit

Monday, December 26, 2011

Betulkan Percakapan kita

Salamun alaik.

Tuan2 yg mulia, hari ni percakapan dunia kita sudah menjadi kebiasaan dan sudah sebati serta sudah jadi darah daging kita. Dalam keadaan tidak sedar, kita hari ini telah mengagungkan dunia melalui percakapan kita (Nauzubillah), apa yg kita sepatutnya kita agungkan adalah Allah SWT!

Apabila seorang penjual ubat selalu promote ubat dia bagus ubat dia berkesan, hari2 dia cakap perkara yang sama sehingga datang keyakinan kepada ubat dia. bilamana ada seorang penjual ubat juga yg berada dihujung pasar sana kata ubat dia power, pasti dan pasti penjual ubat yang kt sini akan kata,"mana ada, ubat saya lagi powerlah!"  Sebab apa dia jadi camtu? kerana hari2 dia cakap tentang kehebatan ubat dia, sehingga datangnya yakin dengan ubat dia. Oleh sebab itulah kita perlu ubah percakapan kita daripada cakap yg sia2, cakap perkara2 dunia kepada cakap perkara yg haq, perkara yg kita tidak nampak seperti kubur, mahsyar, mizan, sirat, syurga dan neraka, cakap tentang kebesaran2 Allah untuk datangkan yakin bahawa Allah Maha Berkuasa!

Firman Allah SWT :

“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah lalu peringatkanlah (manusia). Dan tuhan engkau, hendaklah engkau besarkan. Dan pakaian engkau, hendaklah engkau bersihkan. Dan perbuatan dosa, hendaklah engkau tinggalkan. Dan janganlah engkau memberi (kerana hendak) mendapatkan balasan yang lebih banyak. Dan kerana (memenuhi perintah) Tuhan engkau, hendaklah engkau bersabar. (Al Mudathir : 1-7) 

dan juga :

“Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap istiqamah, maka mereka akan dibebaskan dari rasa takut dan kesedihan. Mereka itulah penghuni-penghuni surga, mereka kekal di dalamnya; sebagai balasan atas apa yang telah mereka kerjakan.” (Al-Ahqof: 13-14)

Nabi Muhammad SAW bersabda :

“Perbaharuilah iman kamu sekalian. Sahabat bertanya: Bagaimanakah caranya memperbaharui iman kami? Ujar baginda: Hendaklah kamu memperbanyakkan ucapan La Ilaha illallah.” (Hadis riwayat Ahmad)

Imam al-Ghazali rah.alaih menafsirkan "La Ilaha" bermaksud tiada tuhan, maknanya kita perlu nafikan makhluk, dan Illallah "kecuali Allah" dan isbabkan Allah. contohnya disini; bukan mata yang kita lihat (nafikan makhluk) tapi Allah yang bagi kita lihat (isbabkan Allah), bukan telinga bagi kita dengar, yang bagi dengar Allah.. inilah percakapan yang haq!

Untuk cakap kebesaran Allah inilah kita perlu guna 4 saluran, tetapi kita telah salah guna nikmat saluran ini untuk kepuasan nafsu kita. 4 saluran itu ialah mata, telinga, aqal, dan lidah. Mata kita gunakan tuk lihat kebesaran2 Allah, lihat bagaimana Allah naikkan langit tanpa tiang, lihat bagaimana Allah tumbuhkan tumbuhan daripada tanah yang keras, lihat bagaimana Allah gantungkan planet2 tanpa tali. 

Seterusnya kita perlu gunakan telinga kita tuk dengar kebesaran2 Allah, apabila ada sahabat kita ingin cakap tentang kebesaran Allah, kita cuma perlu tadah telinga dan mengiakan apa yang dicakapkannya. Saluran yang ketiga adalah aqal kita, kita gunakan aqal kita tuk fikir tentang kebesaran2 Allah, fikir bagaimana Allah boleh keluarkan susu daripada puting2 lembu, apabila kita potong puting lembu tu, bukan susu yang keluar tetapi darah. daripada mana datangnya susu tu? daripada Khazanah Allah SWT. di dalam syurga kelak adanya sungai2 susu, tetapi dihujung2 sungai tu tiada pun lembu2. inilah Kebijaksanaan Allah!

Saluran yg keempat inilah yang paling sukar, sebab kita hari2 sudah melatih lidah kita tuk cakap perkara2 dunia sehinggakan tuk cakap perkara yang haq yakni kebesaran2 Allah kita rasa malu. oleh sebab itulah hari2 kita perlu training cakap kebesaran Allah, supaya apa? supaya perkara2 dunia yg telah sekian lama bersarang dalam hati kita ni keluar dari hari kita, kita hanya perlu memasukkan kebesaran2 Allah dalam hati kita. Allah Maha Berkuasa, makhluk langsung tiada kuasa! siapa makhluk? Allah adalah Khaliq, selain daripada Allah adalah makhluk..manfaat adalah makhluk, mudharat adalah makhluk. kita perlu cakap lagi dan lagi tentang kebesaran Allah supaya keyakinan terhadap makhluk keluar dari hati kita. Ubat tidak boleh bagi sembuh, yang bagi sembuh adalah Allah, makan ubat tidak salah, tetapi keyakinan kepada ubat yang bagi sembuh tu salah. Makanan tidak boleh bagi kenyang, yang bagi kenyang adalah Allah. Makanan dan Kenyang adalah dua makhluk, ketika zaman Dajjal laknatullah alaih nanti dia akan mengawal makanan, air, tumbuhan dan macam2 lagi. ketika itu tiada makanan bagi org2 beriman kecuali zikir. dengan sebut Subhanallah sahaja Allah bagi kenyang. tapi tiada makanan pun. siapa yg bg kenyang? ALLAH!

jadi2 tuan2 yang mulia, jadikan percakapan ini percakapan sehari2 kita, supaya hati kita ini dipenuhi dengan kebesaran2 Allah. 

Apa yang ditulis disini adalah tuk diri saya, dan sesiapa yang membacanya akan mendapat manfaat. InsyaALLAH.



No comments:

Post a Comment